Uočavanje naučnog problema i formulacija HIPOTEZE
Uočavanje naučnog problema i formulacija HIPOTEZE NAUČNI PROBLEM je NEREŠENO PITANJE KOJE SE MOŽE REŠITI SAMO NAUČNIM METODOM , TO je SPORNO PITANJE , BEZ JASNOG ODGOVORA. Važno je formulisati problem tako da se nedvosmisleno vidi šta je pitanje i koju pretpostavku (hipotezu) treba proveriti. Formulisanje problema treba da bude jasno, precizno, tačno i potpuno, ali treba voditi računa i o kriterijumu: Za ocenjivanje vrednosti problema su bitna i epistemološka merila:- značaj koji problem ima za razvoj naučnog znanja (rešenje nekih naučnih
- količina neizvesnosti sadržana u problemu (jer se količina informacije nekog
- praktički značaj problema, a govori o plodnosti praktičke primene znanja
- Problem istraživanja se odabira na osnovu ishoda
Hipoteza predstavlja ono što se predstavlja, treba da bude adekvatna predmetu istraživanja, proverljiva i potvrđena određenim teorijsko-praktičnim postupkom. To je pokušaj rešenja problema. Hipoteza treba da je relevantna, proverljiva, plodna, jednostavna i saglasna sa već dokazanim hipotezama.
Postojanje proveriljivih hipoteza je osnova istraživačkog rada. Koristeći logiku i empirijske podatke u stanju smo da proveravamo hipoteze ispitujući uspešnost njihovih predikcija, odnosno kako se predikcije slažu sa novim podacima i modelima. Mogućnost testiranja hipoteze je najbitnija karakteristika istraživačkog rada. Hipoteze koje se ne mogu testirati nisu predmet bavljenja nauke..
.
Provjeravanje hipoteze obuhvata: razradu, modifikaciju i zamenu hipoteze, a može biti teorijsko ili empirijsko proveravanje (zaključivanjem, iskustvom).
Metode kojom potvrđujemo ili opovrgavamo jednu hipotezu:
1.iz datih hipoteza deduktivno izvodimo posledice koje opisuju izvesne konkretne pojave
2.organizujemo eksperimente ili posmatranja kojima utvrđujemo ili opovrgavamo da lit e pojave zaista imaju predviđena svojstva
3.dobijene rezultate upoređujemo sa opisima koji sadrže posledice hipoteze.
Vrste hipoteza
_ Radna (korisna u radu)
_ Naučna (temelji se na broju naučnog saznanja)
_ Ad hoc (na brzinu, provizorna, nema logičkog temelja)
_ Pomoćna (koja se menja, dopunjuje)
_ Preliminarna (nedovoljno određena)
_ Fiktivna (nerealna ali često potrebna)
_ Prazna (koja se ne može proveriti, iako možda bude tačna)
_ Plodna (koja se može proveriti, dovodi do rješenja a ne mora biti tačna).
Trackback from your site.
Jasmina
| #
Molim Vas imam pitanja iz predmeta SIR pa sam htela da Vas zamolim za pomoc
1. Sta je hipoteza i kada se javlja potreba za njom
2. Osnovni izvori hipoteze
3. Osobine dobre hipoteze
4. AD HOC hipoteza
Unapred HVALA
Reply
sladja
| #
draga Jasmina…
drago mi je što si posetila naš sajt. Ne znam šta znači SIR i nisam sigurna da li mogu da Vam pomognem. Naime, ovo su preradjene lekcije za učenike koji slušaju predmet Filozofija (tačnije Logika) i Mihailo Marković se nije detaljno u njihovom udženiku bavio Metodologijom (to je moj sud) , te tako su ovo samo osnovne informacije i mislim da ozbiljnije obradjene teme treba tražiti u stručnijoj literaturi.Ono što bi preporučila je svakako neki udžbenik Filozofije nauke,Opšte metodologije (znam da je svojevremeno na Prirodno.matematičkom fakultetu postojao predmet Filozofije nauke)Jja se iz tog razloga ne bih usudila da Vam dajem druge smernice.Hvala što ste se javili i nadam se da sam Vam bar malo pomogla.
Reply
Jasmina
| #
Draga Sladjo
Na Ekonomskom fakultetu sam 5 godina, predmet SIR znaci ( sistematsko istraživanje radova ) predaje mi doktor profesor Dejan Dašić. Mislila sam da možete da mi pomognete. :((((( Probaću negde da nadjem odgovore. U svakom slučaju HVALAAAAAA, sajt vam je predobar, sve pohvale. Biću uporna, pa ću i dalje nastaviti da Vas pratim 😉 Veliki pozdrav
Jasmina
Reply